Vereniging
zalige Jan van Ruusbroec

vzw



Ook Ruusbroecvereniging genoemd

Ontdek de weg om thuis te komen
in de christelijke spirituele en mystieke traditie

Het belang van Geestelijke Lezing in een christelijk leven

Geestelijke lezing: Geestelijke lezing is het leren van "de taal van God" (Sint Johannes van het Kruis 2 N, 17,3). De Traditie van de Kerk is die van deze taal, die onlosmakelijk verbonden is met het gebed. Door de systematische lezing van de teksten van de Traditie zoekt de gelovige naar het begrip van wat God bewerkt en van Zijn bovennatuurlijke actie in een leven dat met Hem verenigd wil zijn. De geestelijke lezing wordt gekenmerkt door haar inhoud en door haar intentie. Het betreft de teksten van de christelijke spirituele Traditie, de woorden van de meesters van het spirituele leven, de vrienden van God. Want "zij die zich onderscheiden hebben in de navolging van de Heer laten een spoor achter van verlangen hen na te volgen en die specifieke vorm of dat onderscheiden aspect van de goddelijke wijsheid te reproduceren die doorstraalt bij contact met hen. Men laat zich aantrekken door de gloed van de heilige, omdat de schat waaruit deze voortkomt oorspronkelijk aan ons toebehoort". (Vgl.: S. G. Damascenus).

Lees het vervolg van dit onderwerp of Luister naar deze bijdrage

Het Ryck Godts inder Zielen</br> oft binnen u-lieden

Over dit initiatief

Deze tekst wordt aangeboden door de Vereniging zalige Jan van Ruusbroec.

Ze beschrijft de praktijk van het geestelijk lezen binnen de christelijke traditie. Het is nl. een belangrijk middel om de "taal van God" aan te leren. Dit is onlosmakelijk verbonden met het gebed. Het benadrukt dat deze lezing zich richt op teksten van geestelijke meesters en goedgekeurde auteurs helpt om liefde aan te wakkeren in het hart, in plaats van slechts het verstand te vermaken. De nadruk wordt erop gelegd dat geestelijk lezen geen intellectuele activiteit is, maar een daad van aanbidding en gehoorzaamheid, waarbij men op elk moment de lezing moet onderbreken wanneer de liefde de geest binnendringt en het gebed overneemt. Bovendien moet de praktijk methodisch en regelmatig zijn, in plaats van afhankelijk van spontaniteit, en wordt aangeraden om onder leiding te staan van een "expert" of "oudere" in deze discipline.

De literatuur die we onder de aandacht willen brengen met deze website, heeft generaties mensen geholpen om dichter te komen bij het mysterie van ons christelijk geloof.

De vereniging wil haar steentje bijdragen bij het bekendmaken van deze christelijke spirituele schat door sessies, retraites, recollecties, lezingen, enz.

Het Centrum zalige Jan van Ruusbroec is de zetel van onze vereniging, en is eveneens de plaats waar een deel van onze activiteiten doorgaan.

Zicht vanuit de tuin op de pastorie en de kerk

Vervolg van het artikel over de geestelijke lezing

De rijkdom van de christelijke Traditie biedt ons een oneindige keuze om de auteur te vinden die tot ons zal spreken en die mogelijk een vriend voor het hele leven zal worden. De teksten zullen dan, in overleg met de Moderatuur, gekozen worden op basis van hun neiging om de liefde weer aan te wakkeren: om te lezen wat het hart raakt, in plaats van wat de geest vermaakt. Gezien haar nauwe band met het gebed (oratie) veronderstelt de geestelijke lezing een absolute belangeloosheid van intentie; het gaat erom het Woord van God te "proeven", Hem Zijn liefde voor ons te laten uitspreken, en niet om een doel op zich zijnde studie of louter intellectuele activiteit: niet lezen omwille van het lezen, maar om de liefde te wekken. Net zoals de Bijbel, hoewel het een menselijke tekst is en dus een studieobject, in het geloof een tekst is waarin God tot de mensen spreekt en van hen gehoorzaam luisteren vraagt, zo veronderstelt een tekst van een Kerkvader of een Kerkleraar, juist omdat deze voortkomt uit zijn intieme relatie met God, dat deze in gebed moet worden gelezen om begrepen te worden. P. Rigoleuc zal zeggen dat men bij het beginnen van deze oefening zich moet onderdompelen in een diep gevoel van aanbidding van de soevereine wijsheid en de waarheid, Hem om inzicht vragend en Hem deze actie aanbiedend. Concreet betekent dit dat men elk idee van intellectuele prestatie moet wegnemen. Ondergeschikt aan het gebed en dus aan de vereniging met God, maakt de geestelijke lezing plaats voor het gebed zodra de liefde de geest binnendringt. P. Rigoleuc vertelt ons ook dat wanneer er tijdens de uitvoering van de studie een gedachte aan verbetering van de eigen tekortkomingen of een ander goed gevoel opkomt, men daarbij stil moet staan.

Omdat de geestelijke lezing onderworpen is aan de wetten van het gebed, moet ze een methodisch aspect aannemen. Net zoals het gebed niet gereguleerd kan worden door het simpele "verlangen" naar gebed, zo kan de geestelijke lezing niet vertrouwen op spontaniteit of de interesse van het moment: zij vereist regelmatigheid, een vooraf vastgestelde tijd, het besef dat men aan het werk is gegaan omdat God op ons wacht. Hoewel ze een minimale technische ondersteuning nodig heeft (het begrijpen van de tekst in de intentie van de redacteur), is de gesteldheid niet zozeer die van de noodzakelijke toepassing die door elke cerebrale activiteit wordt vereist, maar eerder de innerlijke onthechting die onmisbaar is voor deze oefening. Dan zal het hart openstaan voor Zijn Woord, ongeacht de momentane toestand.

Vandaag, net als gisteren, blijft het leren luisteren naar en begrijpen van het Woord van God de centrale missie van de Kerk: "Onderwijs, ..." zegt Jezus tot zijn apostelen vóór de Hemelvaart. Zichzelf in de school van Christus Meester plaatsen, door te luisteren naar zijn discipelen: dat is de inzet van de geestelijke lezing.

Teksten van de christelijke spirituele Traditie: De Teksten van de christelijke Traditie zijn teksten die door de Kerk zijn goedgekeurd, die de auteurs officieel heeft gecanoniseerd (bijv. de H. Elisabeth van de Drie-eenheid) of hen tot kerkleraren heeft verklaard (bijv. de H. Franciscus van Sales of de H. Teresa van het Kind Jezus), ofwel zijn deze teksten feitelijk geïntegreerd in de verdere ontwikkeling van de Traditie (bijv. het grootste deel van het werk van Origenes), ofwel ten slotte, omdat deze teksten in overeenstemming zijn met deze Traditie (bijvoorbeeld de Geestelijke Gids van p. Surin). Deze garantie van de Kerk is doorslaggevend om de noodzakelijke gesteldheid voor de geestelijke lezing te funderen: de gehoorzaamheid van het geloof. Inderdaad verzekert de canonisatie, op zijn minst impliciet, van deze teksten ons dat, gelezen in de intentie van hun auteurs, zij toebehoren aan de Openbaring als even zovele echo's van de Heilige Schrift door de eeuwen heen: "Ik zal niets zeggen dat niet al in de Heilige Schrift te vinden is", verklaart Sint Johannes van het Kruis (Beklimming van de Berg Karmel, Proloog 2). Het lezen van deze teksten zal dan het ontvangen zijn van de woorden van deze Openbaring van God in ons, waardoor het Woord Zich kan incarneren op het moment dat Hij Zich aan ons geeft in de stilte van het gebed.

Methodisch aspect: We geven enkele korte punten aan om een geestelijke lezing op te starten, in gedachten houdend dat noch Sint Johannes van het Kruis, noch Sint Franciscus van Sales schreven voor intellectuelen, maar voor mannen en vrouwen die zeker konden lezen, maar wier belangrijkste intentie was te begrijpen wat God hen zei, en dit in de gehoorzaamheid van het geloof.

Voor de keuze van de teksten, houd je aan de meesterwerken. Kies een vriend voor het leven. Regelmaat in plaats van kwantiteit. Schrijven om te lezen. Lees alleen de originelen.

Zich onder de leiding plaatsen van een "expert", van een "oudere" in de geestelijke lezing.

Regelmatigheid: Op bepaalde momenten moet men zich aan een bepaalde lezing wijden. Inderdaad, een occasionele en vluchtige lezing, bij toeval gevonden, bouwt niets op, maar maakt de geest juist onstabiel; lichtvaardig ontvangen, verlaat zij het geheugen met nog grotere lichtvaardigheid. Integendeel, het is noodzakelijk dat deze plaatsvindt in het gezelschap van meesters die deze naam waardig zijn en dat de geest zich met volharding aan hen hecht (Vgl.: Willem van Saint-Thierry, Brief aan de Broeders van Mont-Dieu).

Intentie: Uit de lezing die met continuïteit wordt ondernomen, moet men de bezieling van de ziel putten, en het gebed laten ontstaan dat de lezing zal onderbreken. Maar door deze onderbreking zal de lezing, in plaats van de geest vast te houden, deze blijven vereenvoudigen in het begrip van wat men leest. Inderdaad, de lezing staat ten dienste van de intentie. Als degene die leest werkelijk God zoekt, zal alles wat hij leest daartoe bijdragen, aangezien zijn lezing zijn intelligentie in de onderwerping aan Christus bindt van alles wat hij dan begrijpt. Maar als deze intentie afwijkt, zal de rest volgen: er is niets zo heilig en zo vroom dat niet, door ijdele glorie, perversiteit of een kwade geest, gebruikt kan worden voor kwaadwilligheid of eigen ijdelheid. Het beginsel van wijsheid in degene die leest moet de vreze des Heren zijn: daarin zal zijn intentie zich eerst bevestigen en daaruit zal alles voortkomen en geordend worden wat hij in zijn lezing zal begrijpen en voelen. (Vgl.: Willem van Saint-Thierry, Brief aan de Broeders van Mont-Dieu).

Heb je vragen?
Neem contact met ons op

Link naar de pagina op de website van Radio Maria waarop je de audio kan herbeluisteren

Digitale bijdragen

Via YouTube worden regelmatig filmpjes beschikbaar gesteld. Daardoor wil de vereniging ook mensen te hulp komen met middelen die de moderne media tegenwoordig mogelijk maken.

Momenteel kunnen ze enkel via deze website gevonden worden, en worden ze niet voorgesteld aan mensen die op YouTube surfen of opzoekingen doen.

Benieuwd? Ga een kijkje nemen

Link naar de pagina op de website van Radio Maria waarop je de audio kan herbeluisteren

Agenda

Contact