De onuitsprekelijke zoetheid van het gelukzalige leven, het lezen zoekt het, de meditatie vindt het, het gebed vraagt het, de contemplatie smaakt het.


Guigo de Kartuizer, De ladder van het Paradijs.

Advent en Kersttijd, bij de heiligen in de leer

Handleiding

De Advent in de school van de heiligen nodigt zijn bevriende lezers uit om in de eerste zes weken van het liturgische jaar opnieuw vorm te geven aan hun christelijke geloof en dit jaar vooral aan hun geestelijke leven.

Zes grote schrijvers uit de christelijke Traditie gaan ons namelijk helpen om in het gebed te groeien: de heilige Cyprianus, de heilige Augustinus, de heilige Bernardus, de heilige Theresia van Avila, de heilige Franciscus van Sales en ten slotte Fénelon. Voor velen onder onze lezers zal het een ontdekking zijn, voor anderen een herontdekking, en voor allen de vreugde om Kerstmis te beleven in het gezelschap van de heiligen.

Om uit dit boekje voordeel te halen, geven wij u ook dit jaar de aanbeveling om dagelijks ruim een kwartier te besteden aan het lezen, overwegen en vooral het luisteren naar Degene die in de stilte spreekt. En dat kwartier zal u al vlug het verlangen geven om andere buitengewone teksten uit onze reeks "in de school van de heiligen" beter te kennen.

Pater Max de Longchamp
Centre Saint Jean-de-la-Croix
(Centrum Heilige Johannes van het Kruis)


Kerstoctaaf en kersttijd


zondag 29 december 2024; De Heilige Familie


"Heilige Jozef, huisvader"


     Kerstmis heeft ons de gevoeligheid van de heilige Theresia van Avila getoond voor het mysterie van de Menswording en de nabijheid van een God die zich tot een klein kind maakt om in ons leven te komen. Dat is ongetwijfeld een weerklank van het leven in haar eigen familie:

     Het geluk deugdzame en godvrezende ouders te hebben evenals de genaden waarmee de Heer mij begunstigde zouden, indien ik niet zo ontrouw geweest was, moeten volstaan hebben om mij aan het goede te hechten! De zorg waarmee mijn moeder ons tot God deed bidden en ons de devotie ingaf voor Onze Lieve Vrouw en enkele heiligen, wekten mijn vroomheid op sinds mijn zesde of zevende jaar, zo lijkt mij. Ik werd gedragen door het voorbeeld van mijn ouders die hun gunstbewijzen alleen aan de deugd verbonden en er zelf ruim mee begiftigd waren. Wij waren met drie zussen en negen broers. Dank zij Gods goedheid geleken wij in deugdzaamheid allemaal op onze ouders, behalve ik! Ik koesterde hen allemaal met de innigste genegenheid en die was wederkerig.

    

Heilige Theresia van Jezus
Livre de sa vie (Autobiografie)


     Het feest van de Heilige Familie nodigt ons uit tot deze heiligheid in het gezinsleven vooral door de figuur van de heilige Jozef van wie de eredienst al vijf eeuwen ook veel te danken heeft aan de heilige Theresia. Jezus "was aan hen onderdanig", zegt het evangelie ons vandaag (Lc 2,51): deze onderwerping fundeert hun bemiddeling in het christelijke gebed:

     Ik nam als pleitbezorger en beschermer de glorievolle heilige Jozef en beval mij met aandrang aan hem aan. Ik herinner mij tot op deze dag niet, niet dat ik hem ooit iets gevraagd heb dat hij niet heeft ingewilligd. Het is wonderbaar met hoeveel buitengewone genaden de Heer mij heeft overstelpt en de gevaren naar lichaam en ziel waarvan Hij mij door de bemiddeling van deze gelukzalige heilige heeft bevrijd!

     Het vaderschap van de heilige Jozef is waarachtig al is het niet naar het vlees; en aangezien God besloot hem onderworpen te zijn, kunnen en moeten wij ons tot hem richten met de aanroeping van zijn gezag over zijn Zoon:

     Het lijkt mij dat de Allerhoogste aan andere heiligen de genade verleent om ons te hulp te komen in de ene of andere nood; maar de glorievolle heilige Jozef strekt zijn macht uit over iedereen, dat weet ik uit ervaring. Onze Lieve Heer wil ons daardoor laten verstaan dat zoals Hijzelf op aarde onderworpen was en het gezag van een vader en bestuurder erkende, het Hem evenzo behaagt ook in de hemel zijn wil te doen door al zijn vragen te verhoren.

     En de plaats van de heilige Jozef naast de Maagd Maria is een andere kwalificatie voor zijn voorspraak:

     Ik begrijp niet dat men aan de Koningin van de engelen kan denken en aan alle beproevingen die Zij in de eerste jaren van het Goddelijke Kind Jezus te verduren had, zonder de heilige Jozef te bedanken voor de zo volmaakte toewijding waarmee hij zowel de ene als de andere te hulp kwam.

    

Heilige Theresia van Jezus
Livre de sa vie (Autobiografie)




Groeien in het gebed met ...

de heilige Franciscus van Sales


     Zoals er in de geschiedenis, in de theologie en de manier van bidden van de Kerk een vóór en na de heilige Bernardus is, zo is er een vóór en na de heilige Franciscus van Sales. Geboren in 1567 in een adellijke familie uit Savoy, edelman, bisschop, schrijver, adviseur van vorsten, geestelijke leider, onderricht hij het Evangelie van altijd aan een Europa dat niet meer dat van de middeleeuwse christenheid is, wat aanleiding geeft aan zijn Inleiding tot het Devote Leven. Overleden in 1622 na een betrekkelijk kort leven, laat hij een werk achter waarvan de invloed op alle vlakken ongelooflijk is; maar achter dat succes staat vooreerst iemand die verliefd is op Christus, zoals hij zichzelf voorstelt in deze brief aan Jeanne de Chantal in de laatste dagen van het jaar 1605:

     Ik eindig dit jaar, mijn lieve Dochter, met een verlangen dat niet alleen groot is maar brandend om van nu af voort te gaan in deze heilige liefde die ik niet ophoud lief te hebben, al heb ik ze nog niet geproefd. Leve God! mijn Dochter, ons hart (zie, ik zeg: ons hart) is daarvoor gemaakt: oh! mogen wij er vol van zijn. U kan zich niet voorstellen hoezeer ik dit verlangen momenteel voel. O God, waarom het volgende jaar beleven tenzij om deze soevereine Goedheid meer lief te hebben? Oh! mocht zij ons van deze wereld ontdoen of mocht zij de wereld van ons ontdoen; of mocht zij ons laten sterven of ons haar dood meer laten beminnen dan ons eigen leven.

Heilige Franciscus van Sales
Brief van 28 december 1605



maandag 30 december 2024


Beginnen bidden


     Zie je, Philothea, het is zeker dat het hart van onze lieve Jezus jouw hart zag van op de Kruisboom, dat Hij het liefhad en er door deze liefde alle weldaden voor verkreeg die je ooit zal hebben. Ja, lieve Philothea, zoals de profeet Jeremia mogen wij allemaal zeggen: O Heer, voordat ik bestond, keek U mij aan en riep U mij bij naam!

     Oh mijn God! hoezeer zouden wij dit ten diepste in ons geheugen moeten prenten: is het mogelijk dat ik bemind werd, dat ik door mijn Verlosser zo lieflijk bemind werd dat Hij aan mij in het bijzonder ging denken evenals in al die kleine omstandigheden waardoor Hij mij tot Hem getrokken heeft? Hoezeer moeten wij dat allemaal dus liefhebben, koesteren en goed gebruiken voor ons welzijn! Dit is wel heel zoet: dit beminnelijke hart van mijn God dacht aan Philothea, beminde haar en bezorgde haar duizend middelen voor het heil, alsof er geen andere ziel ter wereld was aan wie Hij moest denken; zoals de zon die een plaats verlicht op aarde en dat niet minder doet wanneer zij elders zou schijnen dan alleen op die plaats; zo dacht en zorgde Onze Lieve Heer voor al Zijn beminde kinderen alsof Hij aan ieder van ons dacht en helemaal niet aan al de anderen had te denken. Hij heeft mij liefgehad, zegt de heilige Paulus, en Hij heeft zich voor mij overgeleverd, alsof Hij zei: alleen voor mij, alsof Hij voor de anderen niets zou gedaan hebben. Philothea, dat moet in je ziel gegrift staan, om je besluit dat voor het hart van de Verlosser zo kostbaar is, te koesteren en te voeden.

Heilige Franciscus van Sales
Inleiding tot het Devote Leven


     Twijfel je nog?

     Mijn heel lieve Dochter, dat Onze Lieve Heer aan u denkt en u met liefde aankijkt? Ja, mijn heel lieve Dochter, Hij denkt aan u, en niet alleen aan u maar aan ieder haar op uw hoofd: dat is een geloofsartikel en daar mag u niet aan twijfelen.

Heilige Franciscus van Sales
Brief van 18 februari 1618 aan zuster de Blonay


     Ga eenvoudig en met vertrouwen op weg. Voor u is er God en u alleen in deze wereld; al het overige mag u zelfs niet raken tenzij in de mate dat God het u beveelt en zoals Hij het u beveelt. Ik vraag u, kijk niet zozeer naar hier en naar daar, houd uw blik verzameld in God en in u: u zal God nooit zonder goedheid zien en uzelf nooit zonder ellende, en u zal Zijn goedheid zien die gunstig is voor uw ellende en uw ellende als het voorwerp van Zijn goedheid en barmhartigheid. Kijk dus naar niets anders, ik bedoel met een bestendige blik, vastbesloten en uitdrukkelijk en naar al het overige als in het voorbijgaan.

Heilige Franciscus van Sales
Brief van 16 januari 1603 aan Juffrouw de Sulfour



dinsdag 31 december 2024


Als men zich in het gebed verveelt ...


     Onze hersenen, die machine die denkt, kan niet ophouden met ideeën en beelden voort te brengen; wel, God is ondenkbaar zodat het normaal is een zekere leegte in het gebed te ervaren. Maar bidden is niet ideeën hebben over God, of indrukken; bidden is zich tot iemand richten van wie wij alleen weten dat Hij er is, dat Hij ons liefheeft en dat Hij gelukkig is dat wij dicht bij Hem zijn. Daarom,

     Wanneer wij zeggen dat wij God niet kunnen vinden en Hij zo ver van ons lijkt te zijn, willen wij zeggen dat wij Zijn aanwezigheid niet kunnen voelen. Ik heb bemerkt dat velen het verschil niet maken tussen God en het voelen van God, tussen geloof en het gevoel van het geloof, wat een heel groot gebrek is.

Heilige Franciscus van Sales
Echte geestelijke gesprekken


     U doet niets in het gebed, zegt u mij. Maar wat zou u willen doen tenzij hetgeen u doet, namelijk uw nietigheid en uw ellende steeds opnieuw aan God aanbieden? Het is de mooiste toespraak die bedelaars ons geven wanneer zij ons hun zweren en behoeften tonen. Maar soms doet u dat helemaal niet, zoals u zegt, maar bent u als een spook en een beeld. Wel, dat is niet weinig! In de paleizen van prinsen en koningen, plaatst men beelden die voor niets anders dienen dan om het uitzicht van de prins te ontspannen: wees dus tevreden daarvoor in Gods aanwezigheid te dienen; Hij zal dit beeld leven geven wanneer het Hem zal behagen.

Heilige Franciscus van Sales
Brief van maart 1605 aan de Voorzitster Brûlart


     Te dikwijls "doen" wij ons gebed, maar bidden wij niet, want in feite willen wij het te goed doen, wij willen dat ons gebed slaagt, wij willen heilig zijn, de hemel verdienen ... Maar ook dat is zich bezig houden met zichzelf in plaats van met de Goede God:

     Sloven wij ons in de zoektocht naar onze volmaaktheid niet uit voor onze eigen behoeften, vraag ik je; want om dat goed te doen, moet men zich er zorgvuldig maar rustig en vredig op toeleggen, zonder daar ons vertrouwen in te leggen doch wel in God en Zijn genade. Die angstvalligheden om vooruit te gaan in onze volmaaktheid en om te zien of wij vooruitgaan, zijn God helemaal niet welgevallig en dienen slechts om onze eigenliefde te voldoen, die grote plaaggeest die nooit ophoudt zich met veel bezig te houden, al doet zij nauwelijks iets. Een goed werk dat gebeurt met een rustige geest is veel meer waard dan vele werken haastig gedaan.

Heilige Franciscus van Sales
Echte geestelijke gesprekken


     Samengevat,

     Er is slechts één ding nodig om goed te bidden, namelijk Onze Lieve Heer in onze armen te nemen; dan is het altijd goed gedaan op welke manier wij ook bidden. Een andere zorgvuldigheid is er helemaal niet en zonder haar zal ons gebed nooit iets waard zijn.

Heilige Franciscus van Sales
Sermoen van 2 februari 1620



woensdag 1 januari 2025; Heilige Maria, Moeder van God


Beste Salesiaanse wensen!


     Franciscus van Sales heeft de voeten op de grond en wenst ons niet zozeer een droomjaar dan een echt christelijk jaar:

     Zeker, ik wens u helemaal geen extases of verrukkingen, noch dat u door de engelen opgetild wordt zoals Maria Magdalena in Sainte-Baume, noch dat zij aan u verschijnt zoals zij dat aan meerdere personen deed, noch dat u een overvloed aan tranen zou vergieten, noch de heel uitmuntende gave van de contemplatie. Nee, mijn dierbare Dochters, wil geen contemplatie of extase; ik wens u eerder dat u heel de tijd van uw leven aan de voeten van Onze Lieve Heer zou blijven, veel moed om al de moeilijkheden te verteren die u zullen beletten om van uw God te genieten en die u veel of weinig van Hem zouden kunnen verwijderen. Zoek Hem altijd en houd niet op tot u Hem gevonden heeft; zoek Hem in dit sterfelijke leven dat geen verheerlijkt maar een gestorven en gekruisigd leven is. Maak uw schouders klaar om het kruis en de Gekruisigde gewillig te dragen; het zal zwaar zijn, dat is waar, maar goede moed, want het zal u sterken om het te dragen.

Heilige Franciscus van Sales
Sermoen van 22 juli 1621


     Een jaar van vertrouwen in de Voorzienigheid:

     Ik weet niet of de vruchten der aarde het komende jaar zullen verwoest zijn: moest dat zo zijn of moest er pest zijn of andere dergelijke gebeurtenissen, dan spreekt het voor zich dat het God zo heeft behaagd en dat ik mij daarnaar schik. Het zal gebeuren dat u geen troost vindt in uw geestelijke oefeningen: zo heeft het God zeker behaagd, daarom moet u met uiterste onverschilligheid tussen troost en troosteloosheid blijven; en dat geldt voor alles wat ons overkomt.

Heilige Franciscus van Sales
Echte geestelijke gesprekken


     Niet iets om naar te verlangen! Zeker, maar wat willen wij echt?

     Er zijn veel mensen die tot Onze Lieve Heer zeggen: "ik geef mij helemaal aan U zonder voorbehoud"; maar er zijn er echt weinig die deze overgave beoefenen; zij is niets anders dan volmaakte onverschilligheid bij het aanvaarden van allerlei voorvallen die gebeuren op bevel van de goddelijke voorzienigheid, zowel beproeving als vertroosting, ziekte als gezondheid, armoede als rijkdom, minachting als eer, schande als glorie.

Heilige Franciscus van Sales
Echte geestelijke gesprekken


     Het geheim van een geslaagd jaar:

     Die ziel doet niets anders dan bij Onze Lieve Heer blijven, zonder zich om iets te bekommeren, zelfs niet om zijn lichaam of ziel; want aangezien zij inscheepte onder de voorzienigheid van God, hoe zou zij denken aan wat komt? Onze Lieve Heer, aan wie zij helemaal is overgelaten, zal er voldoende aan denken voor haar. ... Het is wel waar dat men veel vertrouwen moeten hebben om zich zo zonder enig voorbehoud aan de goddelijke voorzienigheid over te geven; maar als wij alles loslaten, zorgt Onze Lieve Heer voor alles en leidt Hij alles.

Heilige Franciscus van Sales
Echte geestelijke gesprekken



donderdag 2 januari 2025; heilige Basilius en heilige Gregorius van Nazianze


Wanneer ons gebed vol verstrooiingen is ...


     Amuseer je tijdens het innerlijke gebed absoluut niet door te willen weten wat je doet en hoe je bidt; want het beste gebed of innerlijke gebed is gebed dat ons zo met God bezighoudt dat wij helemaal niet aan onszelf denken noch aan wat we doen. Kortom, men dient er gewoon aan te beginnen, te goeder trouw en ongekunsteld, bij God zijn om Hem te beminnen, om zich met Hem te verenigen. Ware liefde heeft weinig of geen methode.

Heilige Franciscus van Sales
Brief van 8 juni 1618


     Maar wanneer we bemerken dat onze geest om de twee minuten ergens anders is, bij de factuur die moet betaald worden of de vakantie die moet georganiseerd worden? Hier dient men het onderscheid te maken tussen verstrooid zijn en zich verstrooien. Zich verstrooien in het gebed is zich met iets anders willen bezighouden dan met God; verstrooid zijn, is ondanks alles aan iets anders denken en zolang wij naar God proberen terug te keren, is het duidelijk dat Hij degene is om wie wij ons bekommeren:

     U vraagt wat u zou kunnen doen om te verhinderen dat de kleinste vlieg uw geest wegtrekt van God; u bedoelt hiermee, de geringste verstrooidheid. Vergeef mij, mijn dochter, de kleinste vlieg van verstrooidheid trekt uw geest niet weg van God, zoals u zegt, want niets trekt ons weg van God tenzij de zonde; en het besluit dat wij genomen hebben om onze geest met God verenigd te houden en aandachtig te blijven voor Zijn aanwezigheid, maakt dat wij daar altijd blijven, ook als wij slapen, omdat wij het doen in de naam van God en volgens Zijn zeer heilige wil.

     Wat het innerlijke gebed betreft, is het voor ons niet minder nuttig en voor God niet minder aangenaam dikwijls verstrooid te zijn; maar het zal wellicht nuttiger zijn dan wanneer wij er veel vertroosting in hebben omdat het meer werk van ons vraagt, althans wanneer wij ons trouw van die verstrooidheden terugtrekken en onze geest daar niet vrijwillig mee bezig laten.

Heilige Franciscus van Sales
Echte geestelijke gesprekken


     Maar misschien ontbreekt het u aan het "besluit om uw geest met God verenigd te houden"? Met andere woorden met Hem in gemeenschap te leven, want dat is christen zijn? Niet het gebed wordt hier in vraag gesteld maar wel uw doopsel.

     Als u mij vraagt: "wat kan ik doen om de liefde van God te verwerven?" zal ik u zeggen: Hem willen liefhebben. En in de plaats van te bedenken en u af te vragen wat u zou kunnen doen om uw geest met God te verenigen, kan u het in praktijk brengen door u voortdurend op Hem toe te leggen, en ik verzeker u dat u zo heel wat vlugger uw opzet zal bereiken dan op eender welke andere manier.

Heilige Franciscus van Sales
Echte geestelijke gesprekken



vrijdag 3 januari 2025


Echt en onecht gebed


     God kan men niet zien, heiligheid evenmin, en gebed nog minder. De extases en levitaties die wij aan mystici toeschrijven, zijn slechts te wijten aan hun zwakheid, zeggen ons categorisch alle christelijke geestelijke meesters: Wanneer ge bidt, zegt Jezus ons, sluit uw deur en uw Vader ziet in het verborgene. Vandaar dat,

     wanneer men iemand ziet bidden die verrukkingen heeft waardoor die persoon boven zichzelf uitstijgt in God en desondanks helemaal geen extase heeft in zijn leven, dat wil zeggen, helemaal geen blijk geeft van een verheven, aan God gehecht leven door de zelfverloochening van zijn wereldse begeerten en versterving van zijn grillen en natuurlijke neigingen, door innerlijke zachtheid, eenvoud, nederigheid en vooral door onophoudelijke liefde, geloof dan dat al die verrukkingen zeer twijfelachtig en gevaarlijk zijn; het zijn verrukkingen om bewonderd te worden door de mensen, maar niet om geheiligd te worden.

     Want wat voor goeds kan een ziel hebben die door God in het innerlijke gebed verrukt wordt, als zij in haar gedrag en in haar leven verrukt wordt door aardse, lage en natuurlijke affecties? Boven zichzelf zijn in het innerlijke gebed en onder zichzelf in het leven en de werken, engelachtig in de meditatie en dierlijk in zijn gedrag, is waarlijk een teken dat dergelijke verrukkingen en extases slechts het amusement en bedrog zijn van de boze geest.

     Gebed en werken zijn de twee kanten van eenzelfde vereniging met God en het is in de zichtbaarheid van de werken dat de authenticiteit van het gebed geverifieerd wordt:

     Zalig zijn zij die een bovenmenselijk, extatisch, boven zichzelf verheven leven leiden, al zijn zij in het innerlijke gebed absoluut niet verheven boven zichzelf. Er zijn heel wat heiligen in de hemel die nooit in de extase of verrukking waren van de contemplatie; want hoeveel martelaren en grote heiligen zien wij niet in de geschiedenis die in het innerlijke gebed nooit een ander voorrecht hadden dan devotie en vurigheid! Maar er was nooit een heilige die extase en verrukking kende in het leven en de werken, zonder zichzelf en zijn natuurlijke neigingen te overstijgen.

Heilige Franciscus van Sales
Verhandeling over de Liefde van God


     Voor zover het van ons afhangt, is het simpelste gebed nog altijd het beste:

     O ware God, hoe goed is het om zich in Gods aanwezigheid te houden door Hem altijd en voor altijd te willen behagen! De wil handelt dan alleen door de eenvoudige instemming met het goddelijke welbehagen, en hij wil in het innerlijke gebed geen andere aanspraak dan onder Gods blik te zijn zoals het Hem zal behagen, en hij wil geen andere voldoening dan zonder voldoening te zijn uit liefde voor de voldoening en het behagen van zijn God, waarin hij berust. Het is tenslotte het hoogtepunt van de liefdevolle extase geen eigen voldoening te willen maar alleen die van God, of zich niet tevreden te stellen met zijn eigen wil maar met die van God.

Heilige Franciscus van Sales
Verhandeling over de Liefde van God



zaterdag 4 januari 2025


Met de heilige Franciscus van Sales bidden tot de Maagd Maria


     Voor de heilige Franciscus van Sales is er geen christenleven zonder de Maagd Maria:

     Met Zijn ogen vol medelijden kijkend naar Zijn zeer gezegende Moeder die aan de voet van het kruis stond met Zijn veelgeliefde leerling, gaf de Heer Jezus haar een zekere eenheid van hart en tedere liefde voor de naaste, deze wederkerige liefde die één van de grootste gaven is die Zijn goedheid aan de mensen gaf.

     Maar welke liefde? Moederliefde. "Vrouw, zie daar uw zoon", zegt Hij. O God, wat een ruil! van de Zoon naar de dienaar, van God naar het schepsel! En toch weigerde Zij niet, goed wetend dat Zij in de persoon van de heilige Johannes alle kinderen van het Kruis als de Hare aanvaardde, en dat Zij er de lieve Moeder van zou zijn. Zo leerde onze goddelijke Meester ons dat als wij willen deelhebben aan Zijn testament en aan de verdiensten van Zijn dood en verrijzenis, wij elkaar moeten liefhebben met deze tedere en heel hartelijke liefde van de zoon voor de moeder en van de moeder voor de zoon.

Heilige Franciscus van Sales
Sermoen voor Goede Vrijdag 1620


     Rond de leeftijd van twintig jaar kende Franciscus een verschrikkelijke bekoring van wanhoop te wijten aan het enigszins jansenistische onderricht dat hij aan de Sorbonne hoorde en dat hem de hel beloofde. Hij werd ervan bevrijd door het bekende gebed, "Gedenk, o genadigste Maagd Maria": voortaan zal zijn geloof in de zoete voorspraak van de Maagd Maria een onverwoestbare zuil zijn van zijn geestelijke leven en zijn onderricht. Men vindt er een echo van in dit gebed dat als het ware een verruiming is van het gebed van de heilige Bernardus:

     Gedenk heel zoete Maagd, dat Gij mijn Moeder bent en ik Uw zoon: dat Gij machtig bent en ik een arme en zwakke mens. Ik smeek U, heel zoete Moeder, bestuur en verdedig mij op al mijn wegen en bij al mijn ondernemingen.

     Zeg niet genadevolle Maagd dat U dat niet kan! Want Uw veelgeliefde Zoon heeft U macht gegeven zowel in de hemel als op aarde. Zeg me niet dat U het niet moet doen; want U bent de gemeenschappelijke Moeder van alle arme mensen, in het bijzonder van mij.

     Indien U niet kon, zou ik U verontschuldigen, zeggend: het is waar dat Zij mijn Moeder is en mij koestert als Haar zoon, maar Zij heeft weinig middelen. Indien U mijn Moeder niet was, zou ik terecht geduld oefenen, zeggend: Zij kan mij eigenlijk goed helpen maar helaas! aangezien Zij mijn Moeder niet is, houdt Zij niet van mij. Doch, heel zoete Maagd, aangezien U mijn Moeder bent en machtig, hoe zou ik U kunnen verontschuldigen als u Mij Uw hulp en bijstand niet zou bieden? U ziet, mijn Moeder dat U verplicht bent al mijn vragen te voldoen.

     Voor de eer en de glorie van Uw Zoon, aanvaard mij als Uw kind zonder te blijven staan bij mijn ellende en mijn zonden. Bevrijd mijn ziel en mijn lichaam van alle kwaad en geef mij alle deugden, vooral de nederigheid. Geef mij ten slotte alle gaven, weldaden en genaden die behagen aan de Drie-eenheid, Vader, Zoon en Heilige Geest.

Gebed toegeschreven aan de heilige Franciscus van Sales